Wednesday, July 10, 2013

Kena Rasuk


Assalamualaikum KC,
Nama saya Firdaus dari Pulau Pinang. Saya ingin berkongsi peristiwa yang dilalui oleh mak saya. Begini ceritanya. Mak dan ayah pergi ke rumah nenek untuk melawat nenek. Apabila tiba di rumah nenek ayah memberi salam "Assalamualaikum..." tetapi tiada siapa yang menyahut. Apabila mak dan ayah naik ke atas rumah membuka pintu ternampak nenek duduk di ruang tamu. Ayah bertanya "Mak... Kenapa mak tak menyahut salam cek?" Nenek masih diam. Keadaan nenek masa itu amat menyeramkan. Nenek seperti melihat di atas siling sambil tersenyum. Ayah berkata kepada mak, "Ada yang tak kena ni". Begini dialog mereka.
Ayah : Min (panggilan ayah pada mak) pergi ambil lada hitam, batu lesung dan kain batik yang telah dipakai.

Dengan segera mak mengambil. Ayah membaca beberapa potong ayat suci Al-Qur'an dan mengambil lada hitam dan memegang ibu jari kaki nenek.

Nenek : Adoi sakit!!!
Ayah : Dari mana kau datang?
Nenek : Tu depan tu... (kawasan kubur)
Ayah : Kenapa kau datang?
Nenek : Saja suka...
Ayah : Balik sekarang tempat yang kau datang!
Nenek : Tidak! Aku seronok tinggal di sini!
Ayah : Min! Ambilkan batu lesung...
 
Waktu ayah pura-pura menghayun batu lesung itu.. 
Nenek : Aduh!! Sakit!!!
Ayah : Kau nak keluar atau tidak?
Nenek : Tidak!
 
Ayah mengambil kain batik dan bakar. Kain itu dipadamkan dan biar berasap diletak di hidung nenek biar lemas. Pada masa itu juga...
Nenek : Baiklah aku keluar!!! Tolong jangan siksa aku!
Pada masa itu wajah nenek berubah. Benda itu keluar dari mulut. Nenek membuka mulut seluas mungkin dan kepala nenek menjadi sebesar bola lisut. Selepas beberapa minit nenek sedar dan meminta air...
Sekian, Assalamualaikum.
Wa'alaikumussalam. TERIMA KASIH FIRDAUS!!!

No comments:

Post a Comment