Wednesday, July 10, 2013

Kisah Orang Sebelah


Assalamualaikum DJ KC dan para pendengar Mister Jam 12, 
Saya Bobby dari Skudai, Johor Bahru. Saya ada sebuah cerita ringkas yang ingin dikongsi dengan KC dan para pendengar, walaupun kisah ini bukan saya yang alami tapi bagi saya, cubalah bayangkan kalau kita yang kena.
Kisah ini diceritakan oleh rakan saya ketika kami sedang menetap di asrama sekolah di Port Dickson. Memandangkan kami duduk di asrama, cerita hantu sajalah yang menjadi penglipur lara kami. Pada masa itu kami sedang bercerita tentang hantu, sedang kami bercerita seorang kawan saya mencelah dan menceritakan tentang cerita seram di salah sebuah asrama sekolah di Malaysia. Ceritanya berbunyi begini…
Ada sebuah asrama ni, pada minggu pelajar balik kampung, ada beberapa orang saja yang tinggal di dalam blok. Adalah seorang hamba Allah ni, yang tiada rezeki untuk balik ke kampung halaman, tinggal di dalam bilik/dorm seorang diri.
Dipendekkan cerita, pada malam kejadian, si hamba Allah ni sedang menggosok bajunya, tiba–tiba, pintu biliknya diketuk. Dia bertanya, "Siapa tu???” Kedengaran jawapannya, "Orang sebelah...” Si hamba Allah menjawab, "Sekejap ye...”
Jadi, si hamba Allah ni tertanya-tanya, “Eh, bilik sebelah ni ada yang tak balik ke???” Namun dia hanya anggap tiada apa-apa yang berlaku. Sedang dia tertanya-tanya, pintunya diketuk lagi dan dia bertanyakan siapa yang mengetuk, maka dijawabnya lagi, “orang sebelah”. Dan si hamba Allah ni menjawab “Kejap ye, tengah gosok baju...”
Selepas selesai menggosok baju, si hamba Allah ni terlelap dan terlupa pasal orang sebelah tadi. Dalam beberapa jam dia terlelap, dia terbangun kerana pintu biliknya diketuk. Si hamba Allah ni tanya dalam keadaan separuh sedar.
HAMBA ALLAH: Siapa tu???
YANG MENGETUK:  Orang sebelah...
Barulah dia ingat yang tadi ada orang memanggilnya. Lantas dia pun terus membuka pintu dan dia amatlah terperanjat bahawa orang yang mengetuk pintu tadi betul-betul “ORANG SEBELAH” (SEPARUH BADAN SAHAJA!!!).
Itu sahaja dari saya. Assalamualaikum.
Wa'alaikumussalam. Terima kasih Bobby!!!

No comments:

Post a Comment