Sunday, July 14, 2013

Telinga Ditiup oleh Sesuatu...




Kisah ini berlaku semasa saya sedang menjalani latihan perkhidmatan negara pada tahun 1999 di Akademi Polis Lama. Saya masih ingat lagi, hari itu jatuh pada hari Rabu. Pada setiap Rabu, para pelatih seperti kami diberi kelepasan selama tiga hingga empat jam dan dikehendaki pulang ke akademi pada 9:30 malam. 

Di dalam skuad saya, semua orang dapat pulang kecuali saya, sebab saya didenda kerana membuat kesalahan. Kesalahan saya kerana ditangkap menghisap rokok dan disebabkan kesalahan itu, saya tidak dapat keluar pada malam itu. Sebaliknya tiap2 sejam saya dikehendaki berbaris seorang diri hingga ke pondok pengawal untuk pegawai bertugas menandatangan buku nota saya sebagai petanda saya telah menjalani "hukuman".

Pada sekitar jam 7 malam apabila saya sudah berbaris balik dan tiba di "barrack" saya, saya pun membuka pintu dan langkah masuk. Tiba2 saya terasa kedua-dua telinga saya ditiup oleh sesuatu, namun tidak ada sebarang orang pun yang ada di dalam. Saya berdiri tercegat di situ dan merasa keliru dan takut. Kemudian ia terjadi sekali lagi, terus saya menghempas pintu lalu langkah seribu dan berlari keluar. Saya tunggu di luar pintu itu dan tidak berani memasukinya lagi. Pada setiap sejam selepas berlapor di pondok pengawal, saya tidak kembali ke "barrack", lalu tunggu seorang diri di "mess hall". Memang seram kerana tidak ada pegawai lain yang ada pada masa itu.

Apabila yang lain semua tiba pada 9:30 malam, saya tidak menceritakan hal ini pada sesorang pun, takut2 ada orang yang akan anggap saya bohong atau mengada-adakan cerita ini. Selepas itu, kawan saya pun mengalami kejadian yang serupa. Kejadian ini berterusan hinggalah kami mengakhiri latihan di akademi itu dan dihantar ke divisi masing-masing. Terima kasih kerana berkongsi pengalaman saya.

Sekian,

No comments:

Post a Comment